torsdag, september 2

Sabba din tanke

Skitrolig mental övning att göra då du känner dig liten eller osäker i något sammanhang. Till exempel om du har en känsla av att folk "sätter sig " på dig. Jag tror faktiskt att den här vansinnigt roliga övningen funkar... (Jag har faktiskt provat, haha..., men säg det inte till någon... :) Hittade den hos Stefan Pettersson.

Sabba din tanke

"Stör" din invanda, negativa tankebana. Blunda och föreställ dig personen som du ska prata med stå långt ner i en stor grop. Se nu en stor, hungrig puma komma emot dig med käften öppen. Gå in i puman. När du är i puman så se eldklot flyga runt dig och sprängas och hör en gospelkör sjunga "Oh yeah"! Känn dig själv sväva upp i luften 40 meter och se genom pumans ögon den där lilla personen. Hör en fanfar i ditt huvud – och säg: "Ha! Du är min!" (Hjärnan älskar bisarra bilder och fokuserar hellre på dem än på din ursprungliga tanke.)


Jag kan nästan lova att du kommer att känna dig hur trygg och säker som helst! :)

5 kommentarer:

  1. Åh, återkom gärna!! :) Nyfiken på din utvärdering av experimentet :P

    SvaraRadera
  2. Jag kör ibland med en annan variant... som jag snappade upp någonstans för länge sedan. Kanske något "suspekt"...., men den fungerar;-)
    Brukar helt enkelt tänka att personen ifråga också har behov av gå på toaletten och uträtta sina behov. Och att se bilden framför sig med personen med nedhasade byxor, sittandes på toaletten - brukar göra att de snabbt trillar ned från eventuella piedestaler som de (eller andra) har satt sig på.

    Det låter verkligen inte klokt;-) Men så gör jag...;-)

    SvaraRadera
  3. Hej du fina!!
    Det va bara meningen att jag skulle titta in till dig just nu för att önska dig en fin helg & fråga hur du mår....
    jag behövde verkligen denna övning nu & jag ska definitivt träna in mig på den!!!!!
    Tack underbara du!
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  4. Intressant! Ditt inlägg ledde in mig på lite andra banor, som jag nu känner att jag behöver fundera lite över...

    Om du vill, så har du en award att hämta hos mig http://anvantonytt.blogspot.com/2010/09/award-igen.html men känn det inte som ett tvång. Jag ville puffa för din blogg, eftersom du alltid ser till att man får något att fundera över.

    Kram, Outi

    SvaraRadera