torsdag, maj 6

Gnällfritt?

Dagens första inlägg blir ett klipp taget direkt från en underbar blogg som jag precis hittat http://fokusering.blogspot.com/ . Ta dig gärna tid att gå in och läsa hennes tänkvärdheter!

Det jag hämtat från hennes blogg handlar om gnäll. (Hjälp! Känsligt ämne, tror jag. Kanske kastar jag sten i glashus, kanske trampar jag på ömma tår...) Men jag är modig ;) och jag är övertygad om att vi är många som verkligen behöver tänka till lite och fundera över vilka tankar vi faktiskt väljer... Ska vi göra ett tappert försök att fokusera på det glada, kärleksfulla, upplyftande idag? Det borde väl vara värt att testa i alla fall, eller hur? Jag tror att det är riskfritt ;)

Så här skriver hon:

Gnäll och du får gehör...?

Det finns alltid saker som stör, irriterar eller gör en riktigt arg. När man var yngre gick man i taket, skrek rakt ut, sen började man inse att det går inte att göra nått åt det. Man kan inte ändra andra - bara sig själv. Men svenskar älskar att gnälla. Lyssna vid vilket fikabord som helst. På jobbet, på kaffét.... läs bloggar!! Läs insändarna i tidningen.... GNÄLL GNÄLL GNÄLL och inget ger sådan respons som just gnäll. Antingen håller folk med, tycker synd om eller stöttar dig i ditt gnäll.

Om du är glad, entusiastisk och sprudlande nöjd får du ett leende av dina medmänniskor som oftast tittar ner i marken och fösvinner runt närmaste hörn.
Gnäll är tryggt. Gnäll tar oss ingenstans. Men vi får ventilera och vi får oftast medhåll.
GUD va tråkigt det är här på jobbet...
MEN OH va dålig filmen på tv var igår
SKA det ALDRIG sluta snöööööa (för 100de gången den dagen)
Det här fiket har de torraste bullarna..
Fy va tidningen skriver om värdelösa saker..
Jag har aaaaaldrig tid att träna....
Jag haaaatar att tvätta...

Ja men hallå!!
Alla känner så ibland men det är inget som sprider ny energi till någon. Inte ens till dig själv.
Så varför?! Varför tillåter vi oss själva att gnälla - och varför står vi kvar när någon i vår närhet gnäller?

Jag började uppmärksamma det här beteendet för ett tiotal år sedan och kom samtidigt i kontakt med denna sanning:
Du kan bara säga din egen sanning och mening.
Låtsas inte att du pratar för någon annan.
Respektera andra människor och bryt aldrig ett löfte du gett eller ett förtroende du fått.
Prata inte illa om någon.
Hör du att någon pratar illa om andra, delta inte, lämna hellre platsen.
Ge inte råd om ingen bett om dem.
Säg inte heller din åsikt i en fråga om du inte blivit tillfrågad.
Lägg dig inte i en diskussion som inte angår dig.
Lägg inte dina bördor på andra såvida den personen inte erbjudit sig att ge dig råd.
När du får råd - följ dem.
Ljug inte och använd dig inte av halvsanningar.

Nu säger jag inte att man inte får gnälla. Det är klart man får, ibland måste man lätta på trycket. Men jag kan önska att människor gnällde medvetet när de gör det - dvs för att hitta en lösning och vara kreativa i sökandet efter en lösning.


Om tv:programmen suger - sluta titta!
Om tidningen inte tilltalar dig - skaffa en annan.
Om fikets bullar inte är goda - gå till ett annat även om det är längre bort.
Tvätta är kanske inte det roligaste men du får rena kläder att ha på dig.
Snön kommer att gå bort - att klaga 100 gånger om dagen på den gör inte temperaturen ute eller i fikahörnan varmare. Snarare tvärtom.
Osv..


Och kanske det viktigaste av allt. Om någon gnäller. Byt gärna samtalsämne. Det är bara så effektivt - gnällspikarna blir tysta direkt och lämnar gärna rummet. Snacka om frisk känsla att slippa lyssna på gnället!

4 kommentarer:

  1. Ja - var kommer detta behov av att gnälla ifrån? Försöker hålla mig ifrån "träsket" - men det är så lätt att trilla dit. Kosntigt det borde vara norm att inte gnälla - inte tvärtom!!

    Brukar också besöka bloggen som du hänvisar till - men denna text hade jag missat. Så tack för att jag fick den här istället!

    /Anneli

    SvaraRadera
  2. :-) Kul att du tyckte SÅ mycket om inlägget att du lade ut det i din blogg - *jätteglad*
    Kul att du lyckades hitta på det också.. jösses jag hittar knappt själv bland mina gamla inlägg :)
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Hej Anneli.
    :) Mysig blogg du har. "Att njuta av livet här och nu". Jag tränar på det för fullt. Min blogg hjälper mig lite på vägen att bli lite mer uppmärksam. Gör tappra försök att bromsa mig själv och fånga de små ögonblicken. Och det är suveränt när man lyckas. Sagostunden med dottern såå mysig ikväll. Och pratstunden med sonen som kvällsfikade likaså. Ögonkontakt, leenden och LYSSNANDE. "Najs" :)

    SvaraRadera
  4. Hittade "gnäll-texten" och lite annat spännande under den lockande etiketten "Shamanism". I´ll be back!! :)

    SvaraRadera