tisdag, juli 13

Kickis resa - en sammanfattning

Minisammanfattning av syrrans annorlunda resa som hon just nu är ute på. Från huvudvärk till huvudvärk, men baske mig till frisk och välmående snart!
  • Sommar 2009, höst 2009: ont, ont, ont i huvudet.
  • Lunchar på BIM med min Sis. Vårdcentralen säger tumör.
  • Vi pustar ut - godartad!
  • Väntan, väntan, väntan på operation. Ont, ont.
  • Operation. Riktigt rejäl. Flera timmar. Stort öppning i huvudet, in mellan senor och muskler, fixar, fixa.
  • Tuff återhämtning...
  • Herre gud, vad de kan! Fanstastisk vård.
  • Men... ont och svullet.
  • Vätska i huvudet... Öppnar och tappar ut. Tuff återhämtning igen.
  • Och tack och lov - go och bra personal...
  • Fortfarande vätska. Ont.
  • Nu öppning i huvudet, bakom örat, vid halsen och i magen - slang för dränering opereras in.
  • Fortfarande imponerande sköterskor och läkare...
  • Nu - små myrsteg framåt. Bulan med vätska minskar. Ont.
  • Idag - ny rond - kanske besked om hemgång igen.
  • Snart - frisk!!! (Eller hur!?!!) Smärtfri (eller hur!?!!)

Beställer lite stärkande tankar till Kicki igen. Friska, glada tankar.

----

Men är det inte också så här:

"Det finns inga misstag i livet, bara lektioner. Det finns inga negativa erfarenheter, bara möjligheter att växa, lära och utvecklas. Ur kampen springer styrka. Och även smärta kan vara en fantastsk lärare.

För att gå bortom smärtan måste man uppleva den. Hur skulle man någonsin kunna känna glädjen över att stå på bergets topp om man aldrig varit längst ner i dalen?

Förslag: sluta bedöma saker som bra eller dåliga. Upplev dem istället, fira dem och lär dig av dem. I varje ny situation finns något att lära sig.

Naturens lagar ser alltid till att en ny dörr öppnas när en dörr stängs..."

(Från "Munken som sålde sin Ferrari", Robin Sharma)

Om det är sant borde enorma möjligheter vänta...

Kram. Ha en upplevelserik dag alla i hela världen!

5 kommentarer:

  1. Ge din syster en stor "cyber-kram".
    Jag ser fram emot att läsa om hennes tillfrisknande!

    /Anneli

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!

    Av en slump så hamnade jag på din blogg. Precis när du började blogga och sedan så har jag följt dig.
    Tycker att du är så bra på att skriva, att du skriver många tänkvärda saker, jag blir glad av att läsa dig blogg och framförallt så vill jag veta hur det går för din syster. Det är några av anledningarna till att jag kikar in hos dig.

    Stor kram kommer här till din syster! Även en stor kram till dig Helene som får mig att le även om det känns tungt.
    /Kram Anna-Maria

    SvaraRadera
  3. Men åh, vad jag blev glad i magen när jag öpnnade bloggen nu på morgonen (hm, eh, ja "morgon" är det kanske inte - klockan är halv tio.. :) Så värmande kommentar!

    Tack för dina snälla ord!! Jättekul att du hälsar på här och vad härligt att det får dig att må bra!

    Stor kram till dig här. Önskar dig en njutbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Hej Helene, hoppas du mår bra så här i juli månad. Är inne o läser varje gång du uppdaterar. Saknar Kicki så mycket och hoppas att hon nu skall bli frisk o kry:)
    Hoppas vi ses snart och hälsa familjen. Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Vi mår bara fint. Hoppas att ni mår bra också!! (Oliver och Ella pratade om er för ett tag sedan. Och minns tillbaka förra midsommar... Härligt :)

    Ja, shit, men saknar henne... Nu måste det blir bra!

    Vore jättekul att ses!

    Kram på dej!!

    SvaraRadera