torsdag, augusti 12

Om att njuta av livet...

En fattig fiskare satt på stranden när en rik affärsman kom förbi.
- Varför sitter du här och latar dig? Varför är du inte ute och fiskar? frågade affärsmannen.
- Därför att jag har fångat tillräckligt med fisk för idag, svarade fiskaren. Nu sitter jag här och njuter av eftermiddagssolen.
Affärsmannen skakade på huvudet.
- Nu när du har tid skulle du kunna fånga mer fisk. Inger bara sitta här och göra ingenting.
- Vad skulle jag göra med fisken? undrade fiskaren.
- Du skulle kunna sälja den och tjäna massor av pengar, sa affärsmannen. Du skulle kunna köpa en större båt med kraftigare motor och fiska ännu längre ut i havet. Då skulle du fånga ännu mer fisk och tjäna ännu mer pengar.
- Vad skulle jag göra sedan? undrade fiskaren.
- Då svarade affärsmannen, skulle du kunna sitta och bara njuta av livet.
- Det är det jag gör just nu, sa den fattige fiskaren.

Amerikansk berättelse från boken "99 BERÄTTELSER" sammanställd av Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad

2 kommentarer:

  1. Härligt!! Man ska passa på att njuta! Kram

    SvaraRadera
  2. Brukar läsa en längre variant av samma historia då och då - tycker mycket om den!
    Ger perspektiv på tillvaron!

    kram
    /Anneli

    SvaraRadera