lördag, augusti 28

En god morgon? Eller vad väljer du...?

Några tokkloka ord som kom från Marie Helander för ett tag sedan.

Vilka alternativ väljer väljer du?

När morgonen väckte mig
såg jag mitt ansvarsfulla val

Att förbanna vädret
eller glädjas åt ännu en morgon

Att räkna upp det jag inte hann med igår
eller le åt min strävan att göra mitt bästa

Att gräma mig över kroppens skavanker
eller känna tacksamhet över dess begåvning

Att se tomrummen mannen bredvid mig inte fyllde
eller känna stolthet över att han vill finnas i mitt liv

Att irriterat sucka över att ledighet är långt borta
eller nyfiket blicka in i en ny arbetsdag

Att lägga undan det mulnade humöret
och öppna för en glad dag.


7 kommentarer:

  1. GOD morgon! Det är ju precis det det handlar om. Val. Inte speciellt stora val, men val som kan göra en stor skillnad.

    Ha en riktigt bra dag:)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Mycket sant! Allt är ju så enkelt egentligen, det gäller bara att komma ihåg det alla dagar :)

    Kram LillSis
    //BigSis

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag behövde bli påmind!

    SvaraRadera
  4. Hoppas att ni alla har en skön dag med glada tankar! :)

    Åsså vill jag få utfärda en dånande fanfar för min storasyster Kicki:

    "pappapampampampaaaaaaaa!!!" :) :)

    Första inlägget på bloggen! Härligt! Kul! Tack. Mer sånt! Very welcome back!! ;)

    SvaraRadera
  5. Man kan förändra mycket med tankens kraft. Hur man väljer att tänka och agera i vissa situationer.

    SvaraRadera
  6. Hej du fina & underbara vän!!
    Jag måste säga att detta är otroligt tänkvärda ord ..allihop =)

    Hoppas att du mår bra & att du har en fin helg!!
    Tack fina för din hälsning hos mig & dina peppande ord =)
    Men Herregud vilken HEMSK läkare du stötte på!! Det va det värsta bemötande jag har hört talas om!! Undrar vad denna "läkare" gör idag?!
    Usch!!!!

    Va rädd om dig & må gott!!
    Kram från din vän Tina

    SvaraRadera
  7. Tänker som du Ingela - tanken är mäktig! :)

    ---

    Tror dessvärre att den gringubben jag skrev om är överläkare på ett stort sjukhus här i närheten... Men tack och lov Tina - min nuvarande fotläkare - han är i alla fall hur underbar och trevlig och tillmötesgående som helst (precis som syrrans)! Hoppas och tror att de flesta är som dom! :)

    //KRAMAR till er alla!

    SvaraRadera