torsdag, augusti 19

Goda relationer

Vill dela den här texten med dig. Det är en viktig text angående goda relationer som lag läste på Ulrika Gabriels blogg.


Att goda relationer få oss att må bra och trivas i tillvaron är det säkert ingen som tvivlar på.

Vi har många olika typer av relationer i livet. En del av dem är viktigare för oss än andra. Vilka och på vilket sätt dessa relationer är viktiga för just dig är det bara du själv som kan avgöra.

Något som tyvärr ofta är typiskt för våra relationer är att vi tenderar att ta de som är närmast oss, och kanske också viktigast, för givet. Jag tänker på relationer till familjemedlemmar, nära släkt och goda vänner till exempel. Faran med att ta en relation för givet - vilken som helst, är att vi då inte lägger ner så mycket energi på att vårda den. Personen i fråga förväntas finnas där för vår skull ändå.

Ibland kan det vara bra att fundera över dina relationer. Vilka personer känns viktigast för dig i ditt liv just nu? Vilka personer är det som du vill ska bry sig om dig lite extra mycket liksom du gärna bryr dig lite extra om dem?

Ta ett papper och en penna och skriv ner namnen på dina 7 viktigaste relationer i livet just nu. Först när du har gjort det scrollar du ner på sidan och läser min fråga under bilden.

Lova att inte tjuvkika!

Skriv först!






Fick du med den utan tvekan viktigaste relationen i ditt liv, både idag och i framtiden?

Står ditt eget namn med på listan?

Om inte vill jag att du tänker en liten stund till. Bör det inte stå med?

Självklart ska det göra det! Ditt namn ska stå överst på listan som den viktigaste relationen i ditt liv.


Jag trodde att jag visste och kunde det här. Brukar ofta påtala för andra vad viktigt det är att ta hand om sig själv och bry sig om sig själv. Men jag kan erkänna - jag hade inte med mig själv bland de sju främsta... Lovar att jobba på det :)

//Kram underbara du,
Helene

7 kommentarer:

  1. Hej, vad kul att du tittade in hos mig!
    Jag kommer tillbaka till dig.. :D

    SvaraRadera
  2. Åh verkligen tänkvärt!
    Jag kan erkänna att jag heller inte skrev mig själv som någon av de sju i listan.

    Undrar om jag får kopiera denna till min blogg?

    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Trevligt! Välkommen tillbaka Ingela! :)

    Miraklet - jag kopierade från Ulrikas blogg och vad jag förstod så verkar hon tycka att det var OK att dela... Är nog bara positivt om så många som möjligt får chans att reflektera lite över hur man värdesätter relationen till sig själv. :)

    KRAMAR till er!!

    SvaraRadera
  4. Mycket tänkvärda ord!!
    Tack för att du påminde mig.

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilken härlig och inspirerande blogg du har! :-)

    SvaraRadera
  6. Superkul att ni är här!! Ni är såå välkomna. Kikar snart in hos er.

    Vi hörs,
    Helene

    SvaraRadera
  7. Verkligen tänkvärt Helene! Man behöver bli påmind ibland och du gör det på ett helt fantastiskt sätt.

    Kramar!

    SvaraRadera