fredag, oktober 22

Har du botemedlet?

Sköna fredagkväll! Tack och lov lugn kväll. Är allmänt trött som så många andra, så stillsam kväll vid TV, brasa och dator känns helt OK. Har halvirriterat funderat en hel del den här veckan på följade:

"Varför är alla så enormt trötta??" Ögon hänger, stora gap och ljud av djupa gäspar, kroppar som tydligt säger "orkar inte"...
(I den här bilden ingår jag :P)

Och jag undrar just vilket det bästa botemedlet mot trötthet är...? 

  • Enklast att svara "sova", eller hur? Men det tror faktiskt inte jag hjälper alla hösttrötta människor.. Alltså, visst - sova måste man såklart, men jag antar att jag inte blir så vansinnigt mycket piggare av att sova en si så där 10 -12 timmar...

  • "Slappa då...? Njaaeej knappast. Det är ju skönt emellanåt, men nej - pigg blir jag ju inte direkt av att sittligga i soffan och softa.

  • Pluppade upp en reklam framför näsan på mig nu: "Chisan - mot tillfällig trötthet". Ja, jag har ju faktiskt provat den några gånger, men nu är det länge sedan. Men jag vet nog faktiskt inte om det ger någon effekt. Fast när jag tagit det så vill jag ju gärna tro att det gör mig pigg. Känns som att det kan vara läge för det igen...

  • Sen är det så klart det här med prommisar. Det är väl frågan om det inte är mest effektivt?! Gör ju sååå gott. Och på sista tiden har jag prioriterat ner promenaderna. Det är ju inte så himla smart...

  • Yoga, andningsövningar, meditation...? Jo, det kan nog ha effekt, men tillräckligt för att jaga iväg hösttröttheten?

  • Mental träning. Ja, det tror jag också stenhårt på. Boostar mig med stärkande tankar för att känna mig pigg, glad, energisk och harmonisk. Fast det räcker ändå inte hela vägen just nu...

Lyssnar gärna på vad du har för tankar kring att bota trötthet. Jag vet att det fler än jag som tacksamt tar emot tips! :)

Närmast satsar jag i alla fall på förslag nummer ett - att sussa.

Go´natt & sov så gott!

5 kommentarer:

  1. Jag försöker bota med att gå upp i regel samma tid varje dag. Inte sova mitt på dan och inga sovmorgonar.. Jobbigt som faen men nu ska jag försöka börja träna också! KAN nog vara att man måste få in lite rörelse på kroppen för att få lite energi.. Vi får se..

    SvaraRadera
  2. * Vitaminintag, C-vitamin och B-vitamin i första hand men kan behövas fler. Rosenrot ger energi.
    * Ljusterapi
    samt yoga, meditation
    vara ute i friska luften när det är ljust ute.
    Tända ljus eller köpa en lampa med dags-ljus-lampa i.

    Undvika: Tv-tittande om man bara gör det för att fördriva tiden.

    SvaraRadera
  3. Träna!!!! Och umgås med människor som gör dig glad, se till att få en stunds dagsljus varje dag. Timer till sänglampan som gör att den tänds tio minuter innan klockan ringer gör det enklare att gå upp.

    SvaraRadera
  4. Tack för för era klokord. Jag lovar att testa. För det räcker väl inte att bara LÄSA era goda råd - jag bör antalglgen GÖRA också om det ska ge effkt... ;)

    Kramar!!

    SvaraRadera
  5. Hitta på bra saker att göra! För mig ger till exempel körsång en massa glad energi. Jag tror att man ska akta sig för att bara sitta inne efter jobbet. Det är så lätt att trilla dit, men sen blir man helt apatisk...

    SvaraRadera